Vakantie Nieuw Zeeland 2015

Fotoseries

Hieronder vind je een overzicht van alle fotoseries.

Mount Cook & Kaikoura

Na Queenstown met de bus naar Mount Cook, de hoogste berg van Nieuw Zeeland op een hoogte van 3700 meter. Na Mount Cook langs Lake Tekapo en Christchurch om een aantal mensen af te zetten op het vliegveld. In Christchurch word ik opgepikt door Simon, die ik ook ben tegengekomen op Stewart Island. Samen gaan we naar Kaikoura om daar wat wandelingen te doen.

Milford Sound & Queenstown

Via Dunedin ben ik samen met een Duitser naar Milford Sound gegaan, de vorige keer kon ik er niet heen omdat de weg gesloten was. We hebben op internet een coupon gekocht voor een cruise van 37 dollar om kwart voor tien sochtends. Een ding dat ons opviel was dat er maar zes mensen op de boot zaten toen we vertrokken. Het uitzicht was echt geweldig. Het water van Milford Sound is op sommige plekken wel 300 meter diep. Er valt zo veel vuil zoet water door de watervallen waardoor het water grijs is( zoet water drijft op zout water). Na Milford sound door naar Queenstown, ik moet een paar dagen wachten op de bus naar mount Cook. Ik had geen internet bij Milford sound dus ik heb een dag geen accomodatie kunnen regelen, waardoor ik een nachtje in de auto moest slapen.

Southland & Stewart Island

Het zuiden van Nieuw Zeeland is vooral vlak land met een aantal heuvels. Een heel ander landschap dan Queenstown en Wanaka. Met de Stray bus zijn we naar Te Anau gereden om naar Milford Sound te gaan, maar de weg was gesloten. Het was veel te warm waardoor de kans op lawines groot is. Vanaf Te Anau naar Bluff waar we op de Ferry stapten om naar Stewart Island te gaan. Stewart Island is het zuidelijkste eiland van Nieuw Zeeland waar nog de meeste Kiwi's zitten(rond de 10.000). Op het eiland is een klein dorpje van rond de 400 inwoners en vooral mensen met Schotse afkomst. Op het eiland zijn een paar leuke wandelingen langs de kust en op Ulva Island, een speciaal eiland voor vogels waar geen natuurlijke vijanden zijn. Vogels lopen naar je toe uit nieuwsgierigheid en proberen zelfs je schoenen te eten. Op Stewart Island heb ik denk ik ook het zuiderlicht gezien, maar jammer genoeg was het lastig te zien door de wolken. Na Stewart Island door de Catlins richting Dunedin, iets dat opviel was hoe groot de stad was. Na de westkust en Wanaka/Queenstown had ik niet verwacht dat Dunedin zo groot was. In Dunedin de steilste weg van de wereld op gereden! De weg was 35%.

Fox Glacier & Wanaka

Na Franz Josef in een dag naar Wanaka langs de Fox Glacier en de Haast pas. We hebben twee ontzettend mooie dagen gehad kwa weer en we komen langs een mirror lake genaamd lake Matheson waar je een de weerspiegeling van Mt Tasman en Mt Cook goed kunt zien. Wanaka is een leuk klein dorpje dat omringt is door bergen, ik heb hier een aantal wandelingen gedaan waaronder Roy's Peak en langs lake Wanaka.

Punakaiki Pancakes Rock & Franz Josef Glacier

Na Westport weer op de stray bus richting Franz Josef, trage tijd gehad in Westport met een paar vervelende momenten. De stad was best saai, maar de hostel was wel gezellig. Punakaiki is een klein plaatsje tussen Westport en Greymouth, het heeft eigenlijk maar een attractie: de pancakes rock. Ze zijn de inspiratie voor de ondersteboven bergen in de film Avatar. Verder naar Franz Josef, de eerste dagen waren nogal regenachtig. Wel zo erg dat er delen van de weg waren overstroomd. Ik ben twee dagen extra gebleven op hoop voor beter weer voor de Alex Knob track. Dit is een eendaagse hike naar de top van een heuvel naast de gletsjer, hierop heb je 360 graden uitzicht over de vallei, de gletsjer en de vallei van de Fox Glacier. Morgen verder naar het zuiden, richting Haast en uiteindelijk naar Wanaka.

Heaphy Track

Samen met Callum en Merlin zijn we de heaphy track gaan lopen, een wandeling dat begint in the middle of nowhere en eindigt in the middle of nowhere. We hebben vier dagen nauwelijks regen gehad tijdens het lopen, dit terwijl de weerberichten slecht waren. Het heeft ook alle nachten en ochtenden geregend. De heaphy track verbind de golden bay met de westkust doormiddel van een 78.4 kilometer lange wandelpad door heel veel verschillende landschappen. Heb veel last van m'n heup gehad, dat komt waarschijnlijk omdat we 20 km per dag liepen en ik dat toch niet echt gewent ben. Toch was de track schitterend!

Golden Bay deel 2

Na een hele leuke tijd bij Annie's Nirvana lodge heb ik alle foto's van de golden bay bij elkaar! Ik heb hier heel veel leuke mensen ontmoet, de wooffers en de eigenaren waren echt geweldig, ik denk dat ik nog wel een keertje terug kom als ik klaar ben met het zuidereiland. Golden bay heeft heel veel toffe plekjes waar je heel makkelijk weken voor nodig hebt om ze allemaal te kunnen zien.

Golden Bay deel 1

Van de tasman bay naar de golden bay. Samen met een Nederlandse en twee Maleisische meiden zijn we naar Farewell Spit, Cape Farewell en Wharahiki Beach geweest. Het ziet er heel erg anders uit dan de Tasman bay. Ook weer eens leuk om nieuwe dingen te zien na anderhalve week in een hostel gezeten te hebben in vooral dezelfde omgeving(niet dat ik het erg vond, het was schitterend). Maandag ga ik weer bij een nieuwe hostel werken in Takaka, er zijn een aantal dingen die al op m'n lijstje staan om te doen in de omgeving. Zalm vissen, pupu springs, grotten en vele andere dingen! Veel foto's die op de blog staan maak ik zelf, daarom sta ik er zo weinig op. Veel foto's waar ik opsta staan op Facebook waarin in getagd ben. Als ik deze foto's heb probeer ik ze wel op m'n blog te zetten :)

Abel Tasman Coastal Walk

Met een Ier, een Brit en een Duitser hebben we de abel tasman "Great Walk" gelopen. Vier dagen gelopen langs de kust van het nationaal park, onderweg veel stukken door het water moeten lopen. Alles moest je zelf meenemen, dus ook mee terug, er waren geen vuilnisbakken onderweg. De tocht zelf was echt schitterend, we hebben heel veel geluk gehad met het mooie weer. De zee en de wolken waren schitterend. Het enige wat jammer was waren de sandflies, die aten je langzaam levend op, zelfs als je je hele lijf hebt ingesprayed met deet.

Nelson

Nelson stond op mijn lijstje om te bezoeken. Toen ik hoorde dat de stray bus er geen echte stop heeft heb ik gevraagd of ik tijdens het ophalen van een paar backpackers er uit mocht. In Nelson zat ik in een schitterende hostel, hot tub, zwembad en heerlijk weer. Ik heb een dag een fiets gehuurd en door Nelson gereden. Ik ben naar de "centre of NZ" geweest en daarna dwars door de stad maar de haven en het strand. Naast het strand was een tikrugby schooltoernooi bezig waar ik een tijdje heb gezeten.

Wellington

Wellington is hoofdstad van Nieuw Zeeland, het ligt onderin het Noordereiland. Door de ligging waait het er altijd, wat soms best irritant is. Eerste dag met de cable car naar de botanische tuinen geweest en lopen terug. Tweede dag naar de dierentuin van Wellington.

Tongariro Crossing

De mooiste one-day hike van Nieuw Zeeland, 19 kilometer door vulkanisch gebied met extra stukken zoals de Mount Ngauruhoe summit en de Tongariro summit. Een Spanjaard en ik hebben de Tongariro summit gedaan wat de reis een totale lengte maakte van 22 km. Sochtends om kwart over negen gestart en half vijf aan de andere kant, aardig kapotgelopen.

Blue Duck Lodge

The middle of nowhere, zo kan je deze plek omschrijven, geen bereik en alleen maar gravelwegen. Schitterende locatie tussen de begroeide bergen. De eerste middag hebben we 10 km gekayakt door de rivier en zijn we met de jetboot terug gebracht. Die avond hadden we heerlijk gegeten en zaten we bij het kampvuur te drinken en te genieten van de sterrenhemel. De volgende dag moesten we er al vroeg uit voor de tangariro crossing.

Taupo

Taupo ligt aan het grootste meer van Nieuw Zeeland, genaamd Lake Taupo. Lake Taupo is ongeveer 30 bij 25 km wat het groter maakt dan Singapore(waar meer dan 5 miljoen mensen wonen). Ik moest afstappen want de bus zat vol die verder ging naar blue duck lodge. Het was geen ramp omdat taupo op zich best leuk is naast de stray activiteiten die ik geen van allen heb gedaan. De eerste dag zijn we wezen zeilen op het meer naar "Rock Carvings" en hebben we genoten van hoge golven en een lekker weertje. Volgende dag zijn een Nederlander en ik naar de huka falls gelopen en tussendoor uitgerust in een hot spring, naast de waikato rivier(waarin Ingrid en ik ook hebben gekayakt in Hamilton).

Lake Aniwhenua

Next stop na rotorua is lake aniwhenua. Kleine plek naast een meer waar we heerlijk gegeten hebben van een traditionele diner, een Hangi. Stenen worden verhit totdat ze witheet zijn, het eten wordt er bovenop gelegd samen met natte doeken, een groot plastic zeil en daaroverheen heel veel zand. Dit laten ze dan 2 uur "stomen", of hoe je het wilt noemen. Wat we niet wisten is dat al het eten dat over was geschonken werd aan de schoolkinderen in een plaatselijk dorpje. En het meerendeel van de kosten die we hadden gingen naar de community. Het dorp staat erom bekend de hoogste criminaliteit te hebben van Nieuw Zeeland. De familie waar we geslapen hebben willen dit veranderen door meer toerisme naar deze plek te halen en zo ervoor te zorgen dat de kinderen die hier opgroeien ook weten wat er in de wereld is en niet in de neerwaartse spiraal terechtkomen met de rest in het dorp, Volgende ochtend gingen we naar de school om kennis te maken met de kinderen. Een hele groep van zeven jarige begroette ons met een haka, waarna we ons moesten voorstellen in het Maori en de kinderen konden kiezen met wie ze wilden praten. Ze kregen een wereldkaart mee en we vertelde waar we vandaan komen. Alle vragen die ze hadden probeerde we te beantwoorden.

Hobbiton

Daar zijn we dan bij hobbiton, orkaan Pam kwam over de oostkust en wij zaten droog!

Hamilton

Samen met Ingrid een middagje over de rivier gekayakt en naar de botanische tuinen van Hamilton geweest, deze waren uitgeroepen tot meest indrukwekkende van de wereld in 2014

Tauranga & Cathedral Cove

Samen met twee Canadezen naar tauranga gegaan, vanaf daar een auto gehuurd en naar hot water beach en Cathedral Cove gereden. Jammergenoeg was het hoog water bij hot water beach, dus we hebben er alleen maar op het strand gezeten. En genoten van de hoge golven.

Redwoods

Samen met twee Duitsers een middagje door Redwoods gelopen, een bos naast Rotorua.

"East Bro" Tour

Op naar de oostkust van de Noordereiland, door veel bussen vermeden omdat er weinig hostels zijn en nog minder bereik met je telefoon. De drie dagen begonnen in Gisborne, een klein stadje langs de oostkust. We bleven bij een hostel en hadden een mooie zonsondergang. De volgende dag een wijnproeverij waar we les kregen over wijnen uit de regio. Die namiddag gingen we naar de volgende hostel en ging ik naar het strand om een beetje rond te lopen, mooie foto's te maken en te genieten van de omgeving. Volgende ochtend gingen we via een bekende vuurtoren naar een bijen honingwinkel, waar je wanaka honing kunt kopen. Deze honing staat bekend als antibacteriΓ«le honing van de wanaka boom. Best lekker zelfs! Laatste dag van de oosttoer sliepen we bij een familie aan de kust. Die middag werd iedereen opgeroepen om te helpen met een gestrande dolfijn/walvis(het was wel een hele grote dolfijn, dus er was nogal een discussie wat het nou werkelijk was), deze hebben we met veel moeite toch terug in zee kunnen krijgen. Hij/zij kwam zelfs nog even terug, omdat hij uitgeput was, of misschien om ons te bedanken. Volgende ochtend weer terug naar rotorua om de reis voort te zetten.

Wai-O-Tapu

Grote geothermische park met veel meren met verschillende kleuren, het stinkt er enorm naar zwavel.

White Water Rafting

Rafting, iets dat niet op mijn "to do" lijstje stond, maar wat wel leuk leek. We zaten in de boot met drie Nederlanders en drie Zweedse. Het hoogtepunt van de trip was de waterval van 7 meter. Was wel echt vet :D.

Raglan & Waitomo Caves

Nu zuidwaarts van uit Auckland naar Raglan, daar hebben we een zonsondergang meegepakt en de volgende ochtend meteen doorgegaan naar de waitomo Caves. Vooral de grotten waren echt schitterend. Deze grot heeft een hele toepasselijke naam, "the lost world". 100 meter abseilen door een grote sinkhole. Daarna door de grotten lopen en weer omhoogklimmen via ladders en stenen.

Mourea, bezoek aan de Maori.

Na de grotten zijn we langs naar een "meeting house" van de Maori gegaan. Gedineerd en de haka geleerd(waarvan ik jammergenoeg geen foto's van heb, wel een paar mooie bloeduitstortingen van het harde slaan). Na de dans mochten we vragen stellen aan een van de Maori. Hierna sliepen we met z'n alleen in de meeting house.

Russell

Maandagochtend een korte wandeling gedaan door Russell. Deze kleine stad stond erom bekend in de 18e eeuw als een "hell hole of the pacific". Dit kwam omdat de Engelse wetten en regels er niet gelden en werden de Maori's nooit gehandhaafd. Russell was de eerste hoofdstad van nieuw Zeeland, voor welgeteld 30 dagen.

Bay of Island - Hole in the rock

De toer naar de hole in the rock. Onderweg nog dolfijnen tegen gekomen. En op een eiland gestopt voor een wandeling.

Bay of Islands, 90 mile beach & cape reinga

Devonport vulkaan tour

Vandaag ben ik samen met James een Amerikaan een Ferry genomen naar Devonport, daar hebben we een tour gedaan om het uitzicht te zien op twee oude vulkanen. De eerste vulkaan werd vroeger gebruikt voor de goede ligging door de Britten als verdediging tegen andere koloniale grootmachten en de Russen in de tweede Wereldoorlog. De tweede vulkaan is hoger en is vroeger gebruikt door de eerste Britse kolonisten als uitkijkpost om uit te kijken voor handelsschepen, het duurde een jaar om een boot te sturen naar Engeland voor de handel en iets terug te krijgen in Nieuw Zeeland.

Waiheke Island

Vandaag zijn we met de groep met een Ferry naar Waiheke Island geweest. Waiheke Island is een van de grootste eilanden bij Auckland. We hebben er een middagje rondgelopen aan de noordkust van het eiland.

Eerste dag(en) Nieuw Zeeland Auckland

Paar foto's van Auckland en wat we gezien hebben, Auckland is heel uitgestrekt, dus lopen van en naar plekken duurt best lang.

City tour Singapore

Onderweg naar nieuw Zeeland eerst even een stopover gehad in Singapore. Als ik straks meer tijd heb vertel ik er wat meer over. Hier alvast de foto's!